06.06.2017
Zanim powrócę do dalszych losów Ładu, chcę przypomnieć o dumie polskiego narodu z lat 30-stych XX wieku. Przenieśmy się nad polskie morze, gdzie przy nabrzeżu w Gdyni pyszniły się dwa absolutnie polskie transatlantyki : "Piłsudski" i "Batory". Powstałe pod patronatem polskiego państwa w latach 1934-35, stały się symbolem polskiego luksusu, pływającymi galeriami sztuki a przewożąc...
więcej...17.10.2016
A teraz na wystawie "Architektura Wnętrz" przedstawiam Dziewulską i jej pokój mieszkalny: delikatna forma krzesła, fotel w czarnej brzozie, a przede wszystkim pomysłowa kanapka "na dwie strony", dla mnie absolutna bomba! Warto również zwrócić uwagę na ozdoby Julii Keilowej oraz kominek z dolomitu i marmuru firmy Weber. Te elementy wyczarowały fajny, przyjazny klimat wnętrza. Organizatorzy...
więcej...30.06.2015
Już przygotowania do wystawy w Paryżu uświadomiły Warszawie brak placówki, która prezentowałaby stowarzyszenie krakowskie. Pod koniec października 1926 roku spotkał się komitet organizacyjny, którego trzon stanowili byli członkowie Warsztatów Krakowskich - twórcy sukcesu paryskiego - oraz ci artyści, którzy końcem wojny powracali już nie do Krakowa a do Warszawy. Czajkowski to przecież niedawny...
więcej...23.06.2015
Nie można pominąć również eksponatów dopełniających wystawę.. Wykonane starannie, rozsądnie i logicznie rozmieszczone, jednolite w treści i w formie spinały w całość polską wystawę. Batiki i zabawki, projekty pomnikowych rzeźb, grafika użytkowa, autentyczna sztuka ludowa z różnych regionów kraju - tak, na pewno można powiedzieć o dojrzałym zaprezentowaniu polskiego...
więcej...27.04.2015
Najbardziej oryginalne było czwarte pomieszczenie - ukazało to, co było najistotniejsze w polskim art deco. Zaaranżowano tu kapliczkę autorstwa Szczepkowskiego. Tryptyk "Boże Narodzenie" nawiązywał do sztuki podhalańskiej zarówno w formie jak i w treści (smaczki Witkiewicza i Wyspiańskiego). Szczepkowski uzyskał dzięki ostrym cięciom efekty światłocieniowe, konsekwentnie operował...
więcej...26.04.2015
Główny akcent położono na stworzenie i wyposażenie Pawilonu Polskiego, którego autorem został Józef Czajkowski. Pawilon poprzedzony był dziedzińcem honorowym, na który wiodło wejście przez portyk. Jastrzębowski stworzył sgraffita z motywami roślinnymi, które występowały w herbach głównych miast polskich. W środku dziedzińca stała klasycyzująca rzeźba Henryka Kuny - "Rytm". Do...
więcej...