Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/ymedia/domains/sallon.pl/public_html/admin/mod_informations_multi/site/modules/functions.php on line 17

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/ymedia/domains/sallon.pl/public_html/blog.php on line 78
Sallon sztuki stosowanej - Oryginalne Art Deco, antyki, sprzedaż kupno.
Blog

Polska ceramika lat 60-tych nie tylko figurkami stała. Niektórzy z nas pamiętają stojące za szkłem w witrynach regałów Kowalskich serwisy kawowe czy herbaciane, a na stołach samotne popielniczki obok całych kompletów dla palaczy i brydżystów. Na stolikach "nerkach" w kolorowych wazonach pochylały się goździki - symbol PRL-u. Obok wielkich pojawiały się też nazwiska mniej znanych ale...

więcej...

...twórca, inicjator i założyciel "Wielkiej Czwórki". Przypadkowy założyciel. Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniom na nowe wzory, wpadł na pomysł zatrudnienia rzeźbiarzy: Jędrasiaka, Tomaszewskiego i Orthwein właśnie. A Jędrasiak wpadł na pomysł zaproszenia do współpracy - zgadnijcie kogo? - Naruszewicza właśnie! Tylko on miał doświadczenie w temacie ceramiki, gdyż jako student...

więcej...

Znajdziemy parę podobieństw w życiorysie Henryka Jędrasiak i Hanny Orthwein. Urodzony w 1916 r. równolatek Orthwein, jak i ona pracował w latach 1955 - 1964 w Zakładzie Ceramiki i Szkła w IWP. Opracował tam 24 wzory, w większości zwierząt. Identyfikujemy go z takimi cymesami kolekcjonerskimi jak: "Sudanka", "Seksbomba" i "Dziewczyna siedząca", "Ryba Skalar",...

więcej...

Projekty Hanny Orthwein to uproszczone formy, synteza postaci. To totalne zminimalizowanie gestu i ruchu. W fazie projektowania unikanie cech drugorzędnych. To również dzięki Orthwein ustawiały się długie kolejki chętnych do zakupu polskiej porcelany pokazywanej na zagranicznych wystawach. Dla tych pechowców, którym zabrakło wyrobów sporządzano listy zamówień wysyłanych do Polski, aby po paru dniach...

więcej...

Jako jedyny z Wielkiej Czwórki jest czynny zawodowo do dnia dzisiejszego i współpracuje z fabryką w Ćmielowie. Z IWP związał się w 1956 r. Jego innowacyjność w projektowaniu porcelanowych form polegała na zrozumieniu i wyeliminowaniu słabości dotychczasowych schematów oraz próbie odejścia od tradycyjnie pojętych projektów. Dwa sztandarowe serwisy nad którymi rozpoczął...

więcej...

Usunięcie Telakowskiej z Instytutu w 1968 r i reorganizacja tej placówki w 1969 polegająca na likwidacji jej eksperymentalnych zakładów projektowych, to cezura oznaczająca praktycznie zamknięcie historii polskiego wzornictwa. W latach 70- tych, kiedy do władzy doszedł Edward Gierek postawiono na przemysł elektroniczny, elektryczny, kupowano na Zachodzie licencje i technologie....

więcej...