01.08.2017
Jako jedyny z Wielkiej Czwórki jest czynny zawodowo do dnia dzisiejszego i współpracuje z fabryką w Ćmielowie.
Z IWP związał się w 1956 r. Jego innowacyjność w projektowaniu porcelanowych form polegała na zrozumieniu i wyeliminowaniu słabości dotychczasowych schematów oraz próbie odejścia od tradycyjnie pojętych projektów.
Dwa sztandarowe serwisy nad którymi rozpoczął pracę w 1961 r. i które odzwierciedlają jego nowatorskie spojrzenie to "Dorota " oraz "Ina" - nazwane od imion córeczek. Nie bez powodu, bo obie choć malutkie jeszcze aktywnie uczestniczyły w doskonaleniu tych form np. przez sprawdzani czy uchwyty tak odmienne od standardowych są wygodne i spełniają swoją rolę.
Tomaszewski udowodnił, że formę dzbanka i filiżanki można sprowadzić do monolitu, konchowych kształtów i wyeliminowaniu tego co w serwisach było ułomne: często odpadające i utrącane uszka lub wylewy. Serwis "Dorota" zaprezentowany na I Międzynarodowej Wystawie Wzornictwa zdobył złoty medal i zainteresowanie samego Philipa Rosenthala.
Podobny w pomyśle niestety nie wdrożony do produkcji był serwis "Przepiórka" lub zwany inaczej "Kaczuszka". Rosenthal pośrednio przyczynił się do opuszczenia przez Tomaszewskiego Polski. Władze ludowe celowo zataiły przed przebywającym w tym czasie w Paryżu Tomaszewskim informacje, że delegacja z Niemiec przybyła do Polski i chcę nawiązać z Tomaszewskim współpracę.
Do spotkania oczywiście nie doszło. Rozgoryczony Tomaszewski w 1966 r wyemigrował do USA. Przedtem jednak zaprojektuje ok. 34 wzory - do dzisiaj obiekty pożądania przez kolekcjonerów.
Czas przedstawić jedyną kobietę z "Wielkiej Czwórki " - Hannę Orthwein...