23.06.2015
Nie można pominąć również eksponatów dopełniających wystawę.. Wykonane starannie, rozsądnie i logicznie rozmieszczone, jednolite w treści i w formie spinały w całość polską wystawę. Batiki i zabawki, projekty pomnikowych rzeźb, grafika użytkowa, autentyczna sztuka ludowa z różnych regionów kraju - tak, na pewno można powiedzieć o dojrzałym zaprezentowaniu polskiego stylu art deco.
Dowodem na sukces niech będą pochlebne recenzje zarówno polskich jak i zagranicznych korespondentów a także te fakty: Polacy zdobyli 189 nagród, w tym 33 Grand Prix i 32 dyplomy honorowe.
Nagrodzeni wielokrotnie zostali: Jastrzębowski, Stryjeńska i Szczepkowski, a suma nagród dała Polakom pierwsze miejsce na uczestniczące w wystawie 22 państwa!
Niestety, obiekty wystawowe uległy rozproszeniu a mimo udowodnionego sukcesu polskie wystąpienie zostało szybko i na długo zapomniane.
Tymczasem kończył się 1926 rok.
(Bardzo szczegółowy opis Wystawy Paryskiej znajdziecie Państwo w " Sztuki Piękne " z 1925/26)
Użyte na blogu grafiki oraz treści zaczerpnięte są z następujących pozycji bibliograficznych:
- "Spółdzielnia artystów Ład 1926-1996" pod redakcją Anny Frąckiewicz, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Warszawa, 1998 r.
- "Warsztaty Krakowskie 1913-1926" praca zbiorowa pod redakcją Marii Dziedzic, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki Kraków, 1998 r.
- "Polska sztuka stosowana XX wieku", Irena Huml, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1978 r.